|
17-11-2007 IKZ |
 |
Rapport: leefgewoontes en voeding verhogen risico op kanker
AMSTERDAM – ‘Voeding, voedingspatroon, lichaamsbeweging en preventie van kanker: een wereldwijd perspectief’. Dat is de titel van een nieuw rapport over kankerpreventie van het internationale World Cancer Research Fund netwerk, waar het Wereld Kanker Onderzoek Fonds deel van uitmaakt. Het rapport is een analyse van tienduizenden onderzoeken op het gebied van voeding, leefwijze, gewicht, lichaamsbeweging en kankerpreventie.
Ingesleten
leefgewoontes en onwetendheid over voeding verhogen het risico op kanker, aldus
de samenstellers van het rapport. De resultaten van dit wereldwijde onderzoek
geven de nieuwste wetenschappelijke inzichten over het verband tussen voeding,
beweging en de preventie van kanker.
Een internationaal
panel van 21 gerenommeerde wetenschappers werkte vijf jaar aan het combineren
en interpreteren van de resultaten van ruim 7.000 studies naar oorzaak en
preventie van kanker. In Nederland zijn prof. dr. ir. Jaap Seidell van de Vrije
Universiteit Amsterdam en dr. ir. Ellen Kampman van Wageningen Universiteit
betrokken bij dit expert panel.
Preventie
Het onderzoek geeft
een unieke verzameling resultaten waarin wereldwijd alle relevante onderzoeken
over het verband tussen kanker en leefstijl zijn meegenomen. “Mensen zullen hun
leefgewoontes moeten aanpassen als ze risico op kanker willen verminderen. Het
Wereld Kanker Onderzoek Fonds heeft naar aanleiding van de resultaten van dit
onderzoek belangrijke aanbevelingen opgesteld die daarbij kunnen helpen”, aldus
prof. dr. ir. Jaap Seidell.
“De aanbevelingen gaan
voor een deel over leefgewoontes zoals overgewicht en tekort aan beweging, waarvan
we al weten dat ze slecht voor de gezondheid zijn. Dat ze nu ook wetenschappelijk
bewezen bijdragen aan het risico op kanker, maakt het alleen maar alarmerender.
Daarnaast zijn er nieuwe overtuigende bewijzen gevonden voor het verband tussen
bepaalde soorten welvaartsvoedsel en het risico op kanker”, aldus prof. dr. ir.
Jaap Seidell.
Aanbevelingen - Streef naar een slank postuur maar vermijd
ondergewicht
- Neem iedere dag minimaal een half uur
lichaamsbeweging
- Vermijd dranken met suiker. Beperk de
consumptie van calorierijk voedsel (met name van bewerkt voedsel met veel
toegevoegde suikers, met een laag vezelgehalte of met een hoog vetgehalte)
- Kies
voor veel groenten, fruit, volkoren producten en peulvruchten en varieer
zo veel mogelijk
- Beperk de consumptie van rood vlees
(zoals rund-, varkens- en lamsvlees) en vermijd bewerkt vlees
- Als u al alcohol drinkt, beperk het
aantal glazen per dag dan tot 2 voor mannen en 1 voor vrouwen
- Beperk
de consumptie van zout voedsel en met zout (natrium) bewerkt voedsel
- Vertrouw
niet op voedingssupplementen om u tegen kanker te beschermen
Specifieke doelgroepen:
- Geef baby’s de eerste zes maanden uitsluitend
borstvoeding. Dat is het beste voor moeder en baby. Vul daarna aan met
andere vloeibare en vaste voeding.
- Als u kanker heeft gehad en de behandeling is
beëindigd, volg dan de aanbevelingen ter preventie van kanker op
Voor iedereen:
- En natuurlijk … niet roken
Het Wereld Kanker
Onderzoek Fonds is de enige stichting in Nederland die is gespecialiseerd in de
preventie van kanker door gezonde voeding en leefstijl. De stichting heeft als
doel mensen bewust te maken van het feit dat het risico op kanker verlaagd kan
worden door gezonde voeding en daarbij behorende leefstijl. Het Wereld Kanker
Onderzoek Fonds stimuleert en financiert wetenschappelijk onderzoek op het
gebied van voeding, leefstijl en kankerpreventie. Daarnaast geeft de stichting
voorlichting over kankerpreventie.
|