|
29-01-2010 IKZ |
 |
Apigenine voorkomt deling leukemiecellen, maar bevordert ook resistentie
GRONINGEN - Apigenine, een stof die gevonden wordt in bepaalde soorten groente en fruit, blijkt de groei van twee typen leukemiecellen tegen te gaan. Dat is een van de conclusies van een onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Groningen onder leiding van celbioloog Maikel Peppelenbosch.
Volgens
het UMCG zijn er aanwijzingen dat apigenine mogelijk kan helpen om leukemie te
voorkomen. Tegelijkertijd zou de stof echter ook sommige typen chemotherapie
minder effectief kunnen maken. De uitkomsten van het Groningse onderzoek zijn
deze week gepubliceerd in het online tijdschrift Cell Death & Disease.
Beschermend effect
Met hun onderzoek hebben Maikel Peppelenbosch en anderen aangetoond dat
apigenine, een flavanoïde die veel voorkomt in voedingsstoffen als appels,
druiven en peterselie, er verantwoordelijk voor is dat het eten van fruit en
groente een beschermend effect heeft op het ontstaan van kanker. Apigenine
zorgt er voor dat leukemie minder snel groeit. Het vermindert namelijk de
overlevingskansen van cellen in twee cellijnen die lijken op respectievelijk
myeloïde en erythroïde leukemiecellen.
Apigenine
stopt de celdeling in beide cellijnen - echter in verschillende stadia - en
leidt tot celdood in de myeloïde cellijn. Toen de onderzoekers het moleculaire
mechanisme ontrafelden, bleek dit ook verantwoordelijk te zijn voor het resistenter
worden van leukemiecellen tegen chemotherapie. Inderdaad is gebleken dat
apigenine het effect van het bekende chemotherapiemedicijn vincristine in
leukemie cellen reduceert.
Verstorend effect
Volgens de onderzoekers laten de resultaten zien dat apigenine een bijdrage kan
leveren aan de preventie van leukemie, maar dat het ook de behandeling van deze
ziekte kan verstoren. Hierdoor raden de onderzoekers patiënten af om naast de
therapie die zij van hun arts ontvangen, grote hoeveelheden capsules te
bestellen met apigenine.
Bron:
UMCG
|